fbpx

Tolerancja

Kochane Kobiety! Tym razem nie uraczę Was wykładem, a UADOteka będzie bardziej refleksyjna niż merytoryczna. Raz na jakiś czas warto się zatrzymać, żeby konstatować, absorbować i przetwarzać w sobie wciąż zmieniającą się rzeczywistość.

Pewnie zauważyłyście, że w czerwcu logo UADO zmieniło kolor tła z białego na tęczowe. Pierwszy miesiąc lata jest corocznym świętem tolerancji i celebracją równości obywatelskiej. Szczególnie świętuje środowisko LGBT+, gdyż idea Pride Month powstała dla upamiętnienia nowojorskich protestów społeczności gejowskiej w czerwcu 1969. Choć święto ma tęczowe korzenie, to sławione wartości: wolność, równość i humanitaryzm są na wskroś uniwersalne. W społeczeństwach demokratycznych fetują więc wszyscy bez względu na orientację seksualną, status społeczny i pochodzenie etniczne.

Branża beauty & fashion co roku świętuje miesiąc tolerancji wypuszczając limitowane, tęczowe kolekcje / fot. pinterest.com

Mam wrażenie, że im mroczniejsze czasy, tym bardziej kolorowy jest czerwiec. Jakbyśmy wyczuwali zmierzch wartości i szczególnie upominali się o ich respektowanie, jak ekolodzy o wymierające gatunki. Pride Month 2020 po tragicznej śmierci Georga Floyda był mocno sfokusowany na kwestii rasizmu, a slogan #blacklivesmatter często gościł ma światowych paradach równości. W tym samym czasie w Polsce, dzięki kampanii wyborczej dowiedzieliśmy się, że „LGBT to nie ludzie”. Homofobiczne słowa wykluczenia wypowiadały usta najważniejszych osób w państwie, tych, których zadaniem jest trwać na straży bezpieczeństwa wszystkich obywateli. Kiedyś wieszczono, że po krwawym wieku XX i skoku technologicznym w jego końcówce, nastanie czas ewolucji mentalnej ludzkości i wzniesienia na wyższy poziom duchowy. Na razie jednak wygląda na to, że nawet w sercu Europy wciąż trzeba walczyć o podstawowe, niezbywalne prawa jednostki.

Czerwiec 2020: banery Black Lives Matter i tęczowa flaga na fasadzie ambasady USA w Seulu / fot. newyorkpost.com

Dlaczego o tym mówię i co ma do tego moda? Zawsze podkreślam jak mocno wierzę w to, że moda poza pięknem, może nieść ze sobą mądrość i zmieniać świat. Nie interesuje mnie robienie ubrań, które tylko ładnie wyglądają. Potrzebuję, żeby coś sobą komunikowały i skłaniały do refleksji. Dlatego zakładając UADO postawiłam na produkt zaangażowany, a korem marki stały się dziewczyńskie grafiki, opowiadające o wspieraniu się kobiet. Czym to wsparcie jest pisałyście w ramach akcji #siostrzeństwo przez cały czerwiec. W Waszych pięknych tekstach stale obecny był wątek wolności: akceptacji w różnorodności i doceniania zamiast kontrolowania, ale także dzielenia się: zdobytym doświadczeniem i codzienną życzliwością, w poczuciu głębokiego szacunku. To pokazuje, jak naturalnie humanitarny jest świat kobiecych wartości. Bardzo nam ich dzisiaj potrzeba.

Kurtka marki Levi’s zaprojektowana z okazji Pride Month 2020 / fot. theguardian.com

I z tym Was zostawiam, a w roli kropki nad i wystąpi spot inicjatywy Polska Walcząca Przeciw Faszyzmowi. W przeddzień 76. rocznicy Powstania Warszawskiego zobaczcie video, w którym powstanki: Anna Przedpełska-Trzeciakowska ps. Grodzka i Wanda Traczyk-Stawska ps. Pączek udzielają współczesnym lekcji tolerancji: https://www.youtube.com/watch?v=Swq2L_I6TFQ&utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=uadoteka_4&utm_term=2020-11-25

Kobiety mają głos: powstanki warszawkie wyrażają sprzeciw homofobii i odradzaniu się faszyzmu / fot. Polska Walcząca Przeciw Faszyzmowi

 

Foto: UADO, Polska Walcząca Przeciw Faszyzmowi, theguardian.com, newyourpost.com, pinterest.com, okładka – UADO

Dodaj do koszyka